Jag åkte till Borgå efter jobbet i tisdags för att lyssna på Malin Ekbloms föreläsning om hur man utfodrar sin hund om man inte vill ge den torrfoder.

Jag har sedan i somrast läst en massa nå nätet om BARF och hemgjord mat och känt mej alldeles pöllig emmellanåt. Man får inte ge hunden det ena och inte det andra och så ska man ge allt möjligt konstigt som är svårt att få tag på.

Bigge har, sedan i somrast  då vi lämnade bort torrfodret, mått mycket bättre. Hans päls blänker och han luktar gott. Det syns också på avföringen att hemgjord mat passar honom bra. Det blir mindre avföring.

Jag har funderat på varför man inte får låta hunden äta tex  harens inälvor och magsäck då man har skjutit en hare för hunden. Jag har frågat på beagleforumet och av jägare men ingen svarar överhuvudtaget! Jag antar att ingen vet, men att traditionen lever kvar.

Till saken hör att då Ines första gången kom fram till en nyss öppnad hare var det första hon tog faktiskt magsäcken. Så lär ju vilda djur också göra. Så lite motsägande tycker jag att det är att neka hunden det.

Malin Ekblom anser att man kan låta hunden äta hela haren. Knappast är det nån som ger harkroppen till sin hund, men i princip kan den äta hela haren. Av maginnehållet får hunden nyttiga och viktiga bakterier och enzymer som främjar hundens hälsa.

På alla mina frågor om vad jag kan ge hundarna att äta svarade hon, att om magen tål det och hunden verkar må bra ser hon inga hinder.

T.o.m kokta ben ansåg hon att jag kan fortsätta ge dem om de är vana vid dem och inte reagerar på annat sätt. Det är bara mängden kokta ben som man inte skall låta bli för stor, per gång.

På listan över förbjudna livsmedel nämnde hon endast: lök, vindruvor och russin. Choklad diskuterade vi inte men det är ju inte heller mat.

Ines har också ätit enbart hegjord mat sedan hon blev ett 1/2 år gammal. Med henne är det ingen orsak att oroa sej för att hon inte skulle få tillräckligt näring ur den maten för hon äter faktiskt allt som bjuds.

Mängden mat man skall ge en valp är 10% av den vikt valpen hade vid 2 månaders ålder. Det är intressant att det är ungefär samma mängd mat hunden sedan skall ha också som vuxen. Men med den variationen att mängden mat utgör  2-3% av den vuxna hundens vikt.