Nauru  Det här är Ines egen hare! Den allra första! Pusu

 

Igår hade Ines ett fint sök. Det tog henne 45 minuter att komma fram till haren. Hon redde upp alla harens hopp  med bara lite hjälp av mej. Jag var antagligen inte till stor hjälp för det var ett enda virrvarr av spår och värre blev det av att jag travade på där.

Men Ines fortsatte träget, hon var ivrig och envis! Till slut hade hon tagit sej upp på berget och hoppade in i en tät ungskog av gran. Just en sån som man föreställer sej att haren gått in i för att sova bort dagen i.

Efter ett ögonblick såg jag haren hoppa ut ur dungen och ge sej iväg. Då kunde jag inte riktigt hålla mej utan lockade på henne och så tog hon upp spåret. Sedan jagade hon i 20 minuter med fint skall. Skyttarna såg haren men kunde inte skjuta då det rörde sej folk i närheten! Sedan blev det tapp som inte gick att reda ut.

 

Idag  hade vi träff kl 9.30 i Stubbans. Göran förde Ines och jag Bigge.

Ines hade först haft ett drev och därefter ett andra och det var den haren Göran sköt  Nauru efter ca 10 minuter. Ines hade börjat skälla och riva i haren och som lön fick hon naturligtvis hjärta, lungor och lever. Sedan hade hon varit färdig för att söka upp nya harar igen men det lyckades inte längre.

Hon blir 8 månader om några dagar så det är ju skäl att inte låta henne trötta ut sej för mycket. Fast hon visar inga tecken på att vara trött eller ha tappat lusten efter en sådan här dag i skogen.

Bigges jakt idag var nåt som jag inte upplevt tidigare! Han tog upp haren efter 20 minuter och jagade den i 5 timmar! Det var en riktig friar hare som rörde sej på ett stort område. Ena gången var hunden 2km österut och nästa stund lika långt västerut. Skyttarna trivdes antagligen för  bra vid lägerelden för ingen lyckades komma till skott. Jag tog fast honom på harspåret och tyckte att det var dags att åka hem för kommande vecka har Göran vintersemester och skall jaga hela veckan, turvis med Bigge och Ines.