Det var här i veckan som vi satt på trappan och njöt av en rätt så varm kväll.

Bigge låg på trappan bredvid oss och Ines satt i min famn.

Till all tur hade jag just kopplat henne då jag ville ta det lugnt en stund utan att behöva hålla ögonen  på henne så hon inte går över gränsen för det tillåtna.

Då ser vi en gul katt, antagligen den nya grannens katt, komma spatserande över vår gård ca 50 m från oss.  Bigge får syn på katten och rusar efter den. Med hjärtat i halsgropen ser jag att katten sätter fart ner mot bilvägen och Bigge efter. Samtidigt hör och ser jag bilar komma, från var sitt håll. Då ryter Göran till: BIGGEEEE

Bigge nitbromsar i nerförsbacken, katten slinker mellan bilarna och alla är vid liv! Det blev faktiskt bromsmärken efter Bigges!

Jag har läst om att det lönar sig att lära sin hund att stanna på kommando och nu var det den färdigheten som räddade Bigge.

Det här sporrar att fortsätta att jobba på med att få Ines lika lydig som Bigge.