Vi hade väckning kl 4 på morgonen. Ryggsäckarna var färdigt packade och framme i Hyvinge väntade oss morgonmål kl 5.30 så det var bara att gnugga sömnen ur ögonen och köra iväg.

Lite oro kände säkert alla tio deltagande beaglens ägare över hur hundarna skulle klara av värmen för redan så här tidigt på morgonen var det 12 grader varmt!

Alla hundar ställde tappert upp för att jaga fram vilka 4 som skulle representera distriktet den 3 oktober då södra Finlands regionmästerskap avgörs.

Jag skulle gå som hundförare för Bigge och  Göran som domare för ett annat ekipage. Det går ju till så, att varje hund skall ha en förare och två domare som bedömmer hundens jaktprestation. Vem man har som domare avgörs genom lottdragning och likaså på vilka marker man skall jaga.

Vi körde iväg till vårt område och kunde beskåda en räv som sprang över vägen och  där vi skulle parkera hade vi två utfodringsplatser för hjortar!

Det här börjar ju bra, tänkte jag!

Jag tittade mej omkring för att försöka komma på åt vilket håll det skulle vara bäst att släppa Bigge så att han inte skulle bli satt rakt på hjortspår men det hade ingen betydelse vad jag gjorde för utfodringsplatserna fanns på båda sidorna om vägen och på vägen rävlukt!  På order av domaren kopplade jag lös Bigge och hoppades på det bästa.

Bigge sprang en stump med vägen och sedan in i skogen och efter 10 minuter hade han drev på gång.

I jaktprov heter det att beaglen jagar hare tills annat kan konstateras, alltså jagade Bigge hare!

Jag följde med på GPS hur hann drev och såg att drevet gick mot järnvägsspåret ( som jag hoppas används sällan) sedan sprang han  med järnvägen ganska länge innan han svängde tvärt tillbaka och stannade efter ett tag för att reda ut tappet utan att klara det och kom sedan tillbaka och visade sej.

I samma stil fortsatte sedan följande 2 timmar då det var dags att avbryta första delen av provet. Bigge hade jagat 23 minuter , vilket inte var mycket att komma  med.

Sedan var det bara för mej att stå och lyssna då Bigge fick upp haren och drev den i ca 20 minuter. Då det blev tapp  kunde jag ta fast honom och vi förflyttade oss till följande plats.

Andra delen började på samma sätt som föregående med upptag efter 10 minuter och nu hade temperaturen redan stigit till 20 grader och Bigge var ganska tam så här dags. Han fortsatte ändå att söka i två timmar  och skrapade ihop 10 minuter drevtid till.

Då vi avslutat provet och kom fram till bilen hoppade Bigge raka spåret upp på förarplatsen för att vila.

Det visade sej att flera hundar hade avbutit då de inte hade lust att jag i värmen.

Slut poängen för Bigge blev 27,13 och de räckte till en andra reservplats i regionsmästerskapet. Jag måste erkänna att det nog lite retar mej att Bigges bästa drev under dagen skedde mellan de två provdelarna och därför inte noterades. Om drevet att skett inom provtid hade han kämpat om den fjärde platsen i regionmästerskapet med tiondedelspoängs marginal.