kom vidare till FM, alltså Hymy

13 hundar från 5 distrikt tävlade om vilka 3 av dem, skall delta i Ajovoittaja-tävlingen den 13-14 november i Uurainen.

Vi infann oss redan föregående kväll i Aulanko där vi övernattade i en stuga vid sjön.

1286109746_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Göran och Bigge väntar på att gå på morgonmål.

1286110002_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Bigge är klar!

Det var tidig väckning till en dimmig morgon med temperatur under noll.

Lottning om jaktområde och domare och sedan bar det iväg långt in i skogen i Renko.

Kl 7 klappade jag Bigge, påminde honom att det är puppe han ska leta upp, kopplade honom lös och så började väntan på upptag.

Dimman hade släppt och det verkade bli en fin höstdag fast det var kallt. Torrt var det i skogen och säkert därför tog det 43 minuter för Bigge innan han fick igång drevet men sedan löpte det bra i 30min. Då kom första tappen och sedan fortsatte det ganska hackigt med jämna mellanrum mellan skall och tapp. Då 2 timmar var fulla hade drevet igen börjat löpa, domaren sett haren och konstaterat att Bigge låg 3-4 minuter efter haren. Men, 2 timmar är 2timmar och då ska första perioden avbrytas! Och nu hände nåt som aldrig hänt förut!

Jag visste att Bigge var 300-400m ifrån mej och jag hörde hans skall bra så jag tog fram trumpeten och blåste i den och lockade sedan på honom och så gott som genast såg jag på gpsen att han började komma närmare mej.

Jag har aldrig tidigare använt trumpeten under prov men vi tränade inkomnig med den ganska flitigt då Bigge var yngre och den har fungerat bra hemma på gården då godis har bjudits som lön.

Nu kom han till mej genast! Det blev fulla poäng i protokollet för fasttagandet! Första delens drevminuter blev 52 och nu behövdes en lyckad andra del om Bigge skulle lyckas få minst 60 poäng i provet och därmed första priset som ännu fattades i hans meritlista för att bli brukschampion.

På andra etappen tog upptaget 3 min. Nu hade det blivit ganska mycket varmare och också fuktigare och den här gången löpte drevet mycket bättre.

Vi stod på vägen i solskenet medan domarna kruxade för drevminuter och pratade om jakt och hundar. Jag fick än en gång en massa nya intryck och hörde om harars och hundars beteende i skogen och kan bara beundra erfarana jägares kännedom om naturen och jakten.

Så var de 2 timmarna igen till ända och 103 drevminuter bokförda. Kl var 13 och Bigge skulle igen tas fast mitt i drevet Otsan rypistysmen uppmuntrad av tidigare erfarenhet Nauru blåste jag i trumpeten och de´ja`vu, där kom han till mej igen!

Sedan återstod domar-rapporten som jag försenade mej till, då jag tog hand om Bigge och berättade för Göran hur det gått, slutpoängen hann jag ändå vara med om att räkna och de blev 66,21 vilket innebar ett första pris och att Bigge nu är dubbelchampion!

Nu skulle vi vänta på att alla 13 hundar kommit tillbaka från skogen för att så småningom få reda på vilka tre som klarat sej bäst och skulle bli de som går vidare till FM i drevjakt på hare för beagle.

1286112416_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kl 18 stod det klart att Bigge var en av de tre med en andra plats i tävlingen!


Här finns resultaten och bilder.