Det börjar äntligen kännas vårligt ute. Nästan all snö har smultit och fram kommer vinterns alla hund-lortar.

Tulpanerna sticker fram i rabatten och några rabarberknölar syns redan.

 

 

En vårlig tango i hundtakt

 

Jag läser Pertti Vilanders bok ´Koiran korjauskirja`och tycker verkligen att den är bra.

Jag har gått på länk med bara Bigge och har sälen på honom men har bytt ut flexen mot ett vanligt läderkoppel. Första gången han började dra snärtade jag till med läderkopplet på skanken och Bigge reagerade genast med att titta på MEJ. Alltså tog han kontakt vilket han annars aldrig gör. Nästa gång han drog snärtade jag igen fast mycket saktare den här gången och effekten kom genast, Bigge tittade på mej och slutade dra. Sedan kunde jag få honom att sluta dra med att upprepa en liten snuddnig av kopplet mot hans rygg. Jätte-fint! Hoppas jag äntligen hittat tekniken som funkar på Bigge.

Nu är både Ines och Bigge anmälda till hundutsällning i maj i Ahlberga. Det blir Ines första och Bigges första i brukshundsklass.

Bigge ska ännu krympas ca 1kg och det är en utmaning för både folk och fä.