Exakt 3 veckor räckte Ines löp. Det visade sej att Bigge var bästa indikatorn på när löpet var över. Och att Ines blev ointressant från ena dagen till den andra var överraskande.

 

 

När samvaron gick så här lugnt till, tyckte vi det var dags att blåsa av matchen Nu får vi hoppas att vi människor skött oss så att vi inte har nån överraskning på kommande  om 63 dygn  Det händer ju allt möjligt! Jag läste om en hund som parades med en kavaljer av samma ras som tiken men då valparna föddes visade de sej vara blandras Eller en annan tik som blev dräktig på löpets 21 dag. Så man tycks aldrig gå säker

 

Lördag morgon ringde väckarklockan kl 5 och det var äntligen dags för JAKT!

Vi delade upp hundarna. Göran / Ines - Titi / Bigge.

Bigge skall ju om 2 veckor delta i distriktsmästerskapet i Hyvinge. Jag skall vara hundförare, så vi behöver träna, isynnerhet jag så jag klarar av att använda mitt nya Hunter-program.

Jag släppte av Göran och Ines och fortsatte längre in i skogen. Till min förskräckelse såg jag både rådjur och älgar i skogen och på åkrarna fast jag körde bara 1,5 km framåt. 

Jag tog Bigge ur bilen, tittade honom stint i ögonen och sade: Du skall jaga bara PUPPE!

10 minuter efter att jag släppt Bigge hade han haren igång   De följande 15 minuterna gick drevet alldeles i närheten, sedan sprang haren med vägen mot Göran och Ines som också fått upp en hare Ines hade jagat den ett varv och om Göran hade haft bössan med hade vi fått en stek.

Efter 2 timmar tog vi fast hundarna och körde hemåt. På vägen hem såg vi ännu mera älgar och hjortar men dessutom en brun kärrhök som satt alldeles invid vägen på den nytröskade åkern och spanade in duvorna som landat för att äta.

Vår första jakt lyckades över alla förväntningar. Båda hundarna jagade hare mitt bland alla dessa distraherande klövdjur!

´ Vi sku nog jaga, men när int dom där tvåbenta låter `

 

ja, och så var jag ju på gåsjakt för ett tag sedan. Det blev inget byte fast gässen flög i stora flockar. Men kvällen var varm och skön och spännande var det ändå