Under veckan som gick steg temperaturen för flera dagar över noll för att sedan på nytt sjunka till närmare -20 grader.

Det var ju det här vi väntat och hoppats på för att det skulle bli skare som håller!

Igår på lördagen fick vi ännu ge oss till tåls då det inte blev tillräckligt varmt för jakt men vi hårdkollade  yr.no och bestämde att på söndag blir det jakt.

Istället åkte jag på lördagen till Lojo för att titta på små beaglehundar som deltog i valputställningen där. Jag passade också på att köpa boken Parempaan Pentutulokseen som kennelförbundet har till försäljning.

 

Jag fick nämligen för nån vecka sedan besked om att jag fått kennelnamnet Tavajs godkänt. Jag har funderat fram och tillbaka på om jag skall ta valpar av Ines i år trots att hon ännu inte jagar så bra att hon skulle vara färdig att gå på jaktprov. Det skulle ju vara trevligt att ha svart på vitt om hennes jaktegenskaper då man skall placera valparna.

Jag har talat med många uppfödare om saken och nu kommit fram till att nästa gång Ines löper betäcks hon av Bigge och så får vi se vad det blir.

 

Lite före kl 9 på söndag-morgonen hade vi ännu 15 grader kallt men det skulle bli mildare under dagen.

Himlen brann i öster Cool

1295193617_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

På riktigt var det ännu vackrare än bilden visar!

Skaren höll under hundarna riktigt bra

 

Bigge jagade en en hare , eller kanske det var en räv, i en timme och då fick Göran åka och plocka upp honom för drevet gick över Porckalavägen, där var alldeles färska rävspår men också harspår och så  fick Bigge ta en paus i bilen medan vi grillade korv i kåta.

1295195537_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

Sedan fick han färskt harspår serverat framför tassarna och det dröjde inte länge innan han hade haren igång och drev den i 2h 20min. Nu fick jag för första gången höra ´sången`utan uppehåll så här länge

Ines fick inte upp nån hare idag. Hon var ivrig som vanligt men kunde nog ha sökt sej längre in i skogen för att vara matte till lags men, icke denna gång.

Havsörnen såg vi och fågelskådaren som jag stöter på ibland berättade att han t.o.m sett kungsörnar här. De är inte vanliga precis! Ja och lon hade traskat över vägen.

Det blev aldrig varmare än -10 grader och jag var alldeles genomfrusen efter 5 timmar i skogen. Men en fin dag blev det!