Nå ja, idag var det då andra dagen hälsovård!

Hon heter Anna Hammare´n och är hundosteopat. Jag upptäckte att hon bor i Kyrkslätt och hade hört att hon är skicklig.

Ines snurrar fortfarande på baken på ett sätt som jag inte tycker är riktigt ok och dessutom går hon med baktassarna jätte tätt, lite med tårna inåt. Det här var alltså orsaken till att jag beställde tid till Anna.

Anna började  undersöka Ines från huvudet bakåt, ända till svansen. Sedan visade hon och förklarade vad hon upptäckt.

Ines huvud var osymetriskt, hennes högra framtass rörde sig inte i full bana, ryggraden hade rörlighet bara åt ena sidan och högra  baktassen hade också begränsad rörelsebana. Hela hunden var sned och högra sidans muskler spända.

Jag blev orolig för att orsaken skulle vara en fysisk defekt men Anna lugnade mej med att säga att nu fixar vi det och så började hon massera. Ines krumbuktade och jag måste hjälpa till med att hålla henne. Efter ett tag lugnade hon sej och man såg att hon t.o.m njöt emellanåt.

Då Anna var klar ruskade Ines på sej och sedan gick Anna ännu en gång igenom hela hunden och det var imponerande att se att skallen nu var symmetrisk, benen rörde sej nästan helt rätt och ryggraden var elstisk åt båda hållen! Möjligen kommer Ines att gå med tårna inåt också i fortsättningen men nu är de andra påfrästningarna borta och kan inte orsaka skada i framtiden.

Om en månad skall vi på eftergranskning.

Men, Anna sade att, vi får göra hur vi vill men hon skulle inte låta Ines jag eller rusa omkring under den kommande månaden för då kan det omintetgöra hela behandlingen.

Det här blir det nu att ta ställning till....