Det är som om vi hade fått en ny hund i huset! Efter löpet har Ines lugnat ner sej och blivit vuxen!

Hon är  lydigare och försöker inte rymma från gården. Om hon går utanför gränsen på gården, kallar jag på henne och hon kommer tillbaka, varje gång!

Otroligt!

här ligger Bigge och Ines och gosar i värmen

sedan flyttar de sej till den andra altanen...

Så här skönt hade ines det härom kvällen

Jag har fortsatt att grubbla över vilken händelse det kan vara som orsakat Ines uppförande mot de kvinnliga domarna på utställningarna och jag tror att jag kommit på det!

Det var på den allra första utställningen i Ahlberga. Allt var överstökat och hon hade blivit mätt och bettet kollat. Frid och fröjd!

Men, där fanns möjlighet att lämna dna-prov till Hannes Lohis forskning och det ville jag göra. Bigge lät sig snällt perforeras men med Ines gick det inte riktigt lika lätt. Lite milt våld fick jag ta till och veterinären som tog provet var en kvinna. Jag vill minnas att provet togs från frambenet som jag höll framsträckt framför Ines nos.

Nu tror jag att det är till den här händelsen Ines associerar då domarna ska titta på hennes tänder.

Och det tror jag därför att första gången hon fräste åt en domare, som var en kvinna, var en månad senare då vi deltog i en match-show och sedan dess har ingen kvinnlig domare fått titta på tänderna. Dessutom fräste hon åt veterinären ihöstas då han skulle vaccinera henne.

Ännu intensivare ber vi nu att folk ska röra vid Ines mun då de hälsar på henne och det går alltid bra så kanske vi kommer över det här problemet så småningom.

 

Till sist en mycket rolig grej!

Här är en bild på en hane från den första kullen som Bigge är pappa till

den allra första vuxna avkomman jag sett!