För att det ska vara lättare att jämföra hur magen växer har jag lagt till bilden jag tog på Ines idag  i föregående inlägg, där det två tidigare bilderna på magen finns.

Det behövdes ganska många godisbitar att sukta efter innan Ines stod på alla fyra ben så att jag fick rätt perspektiv på bilden som behövdes Hymy

1304606211_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Energiknippet Ines börjar vara ganska lugn nu. Länkarna är normalt långa men de tar mycket längre tid nu då vi rör på oss så värdigt  lugnt.

Valplådan har blivit välimottagen och Ines sover nu hela natten i den. Hon går också gärna och lägger sej där på dagen.

Det är bara skyddlisterna runtom som fattas men de kommer på plats vilken dag som helst.

Det kan hända att jag började ge henne mera mat lite för tidigt. Men kanske det är bättre med lite för mycket än för lite?

I varje fall vägde hon nästan 4 kg mera nu än innan hon blev dräktig.

Ingenstans har jag stött på några uppgifter om tikars vikt under dräktigheten. Ganska underligt egentligen i dessa tider då all möjlig o omöjlig information finns på nätet. Så nu har jag ingen aning om hon är mycket tjock eller bara vanligt tjock Yllättynyt

 

Jag skördade kirskål och nässlor  i branten nedanför vårt hus. Kirskålen blandade jag med bananer som fått svarta skal och kantstötta äppel.

1304606108_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Det luktade gott och jag blev nyfiken så jag måste  smaka på puren och oj, vad gott det var! Och det här ska bli hundmat!

Nässlorna torkade jag och de blir fina att ha i morgongröten åt mänskorna och att strö i hundmaten i vinter.

Idag gjorde jag en vansinnigt god nässelpesto (till mänskomat Kieli ulkona)

Här kommer receptet:

1 liter nässlor som jag förvällde i några minuter och sedan kramade ur vätskan

2 rediga nävar rå kirskål

1,5 dl solroskärnor

Ovanstående ingredienser körde jag i matberedaren till en ganska jämn röra och till sist slängde jag med 

2 vitlöksklyftor

Sedan rörde jag i ca 2 dl olivolja och

1 påse mald parmesan

salt

Så ringde jag och bjöd min gamla mamma o pappa på mat

Och så vi njöt!