Det blev mycket hund den här dagen!

 

Allra längst bort i Subbans finns en skogsö omgiven av ett kärr.

Där bor en skogshare, men där trivs också älgar och hjortar.

Därför har vi inte jagat så mycket där, för om drevet går efter ett klövdjur, då går det långt

och man blir tvungen att runda nästan hela Porkala för att fånga in hunden.

I själva verket har Ines aldrig jagat där och dit åkte jag med henne igår.

 

Jag höll på att tappa tålamodet med henne! Hon gjorde lovar på 50 m ifrån mej och rörde sej långsamt utan speciell entusiasm.

Det hände t.o.m att hon hoppade upp i famnen på mej och murrade åt spöken i skogen!

 

Men då 3 timmar gått och jag redan bestämt mej för att vi åker hem försvann hon och hölls borta Hymy

På 100 meters avstånd sökte hon ivrigt och 40 minuter senare hörde jag hur hon drog igång ett drev.

Under följande 4 timmar hade hon flera tappt av vilka några var riktigt långa men hon gav sej aldrig.

Nu var det inget fel på ivern längre Nauru

Jag satt på den nästan igenvuxna vägen och följde med jakten på gps och mitt i allt hoppar haren ut ur skogen 5 meter ifrån mej.

Jag satt blickstilla och vågade inte plocka upp kameran.

Skogsharen var stor!

Sedan hoppade den in iskogen på andra sidan vägen och jag fiskade upp kameran för att fånga Ines då hon kommer fram mindre än 2 minuter efter haren.

Lyssna noga på Ines:

Nu hade Ines jagat haren ett varv runt och då klockan började bli 15 gick jag och tog fast henne på tapptet.

På vägen hem körde jag fast så illa att jag fick ringa efter den lokala bonden för att bli upp dragen av hans traktor och för besväret skall han få en vinflaska Silmänisku

Hemma laddade jag upp med lite soppa och kaffe och sedan var det Tildes tur att komma ut i skogen.

Någonting var det som luktade så gott att hon blev så här ivrig

 

1,5 timmar tog det oss att gå runt träsket och sedan tog jag ännu Bigge på en 7 km cyckeltur!

Nå ja! Jag erkänner gärna att så här ´duktig`har jag aldrig varit förut.